Björnstad

Författare: Fredrik Backman
Antal sidor: -
Förlag: Piratförlaget
Språk: Svenska
Utgivningsår: 2016

Vad betyder ett lag för en stad? Vad betyder en sport för en familj? Vad betyder en enda match för ett samhälle som kämpar för sin överlevnad?
Bara allt. Den betyder bara allt.
Björnstad är den första delen i en serie om en liten plats med stora drömmar. Den handlar om 15-åriga flickors odödliga vänskap och 17-åriga pojkar som spelar hockey med en hel stad på sina axlar, och om de fruktansvärda saker vi ibland gör för framgång.
Den handlar också om Peter, som flyttar hem efter proffskarriären för att bygga upp sin moderklubb, och Mira som samtidigt offrar en advokatkarriär för att bosätta sig i skogen med man och barn. Det är en saga om idrott och familj, och om hur långt vi är redo att gå för att skydda våra barn.
Björnstad är Fredrik Backmans allvarligaste och mest ambitiösa roman hittills. En berättelse om kärleken till en folkrörelse, men även om manlighet, identitet och längtan efter att få visa vem man verkligen är.

Jag trodde inte att jag skulle gilla denhär boken då sport är det tråkigaste jag vet. Men oj vad överraskad jag blev. Eftersom jag inte trodde att jag skulle gilla boken så bestämde jag mig att lyssna på den istället för att köpa den. Har hört mycket bra om boken så tänkte att jag skulle ge den en chans. Men herregud vad bra den var! Jag blev helt fast och ville inte att den skulle ta slut, trots att den handlade om sport! Läste någonstans att det skulle komma en fortsättning så det håller jag verkligen tummarna för att det gör!

5/5
 
Recensioner | |
Upp